Załącznik Nr 1 do Uchwały nr 5/2017/2018
z dnia 15 listopada 2017
Rady Pedagogicznej Samorządowego Przedszkola
w Zatorze „Złota Rybka”
STATUT
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA
W ZATORZE „ZŁOTA RYBKA”
Uchwalono na Radzie Pedagogicznej w dniu 15 listopada 2017
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. PRAWO OŚWIATOWE (Dz. U. z 2017r. poz.59);
2. Ustawa z dnia14 grudnia 2016r. PRZEPISY WPROWADZAJĄCE USTAWĘ PRAWO OŚWIATOWE
(Dz. U. z 2017r. poz. 60);
3. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016r., poz.
1943 ze zm.);
4. konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 ze
zm.);
5. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie
„Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. Nr 100, poz. 908);
6. ROZPORZĄDZENIE MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół
i przedszkoli z dnia 17 marca 2017 r. (Dz. U. z 2017r., poz. 649);
7. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstaw programowych
wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2017r., poz. 356);
8. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach
szkół (DZ. U. z 30 sierpnia 2012r., poz. 977, ze zm.);
9. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie sposobu prowadzenia
przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania,
działalności wychowawczej, opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U.
z 2017r., poz. 1646);
10. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 24 lipca 2015r. w sprawie warunków organizowania
kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z
2015r., poz. 1113 ze zm. 28.08.2017r., poz. 1652).
11. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania
kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z
2017r., poz. 1578);
12. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci indywidualnego
nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017r., poz. 1616);
13. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 17 kwietnia 1992r. w sprawie warunków i sposobu
organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z
1992r. nr 36, poz. 155 ze zm.);
14. ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad udzielania
i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach,
szkołach i placówkach (dz. U. z 2017r., poz. 1591).
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
1.Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Przedszkolu – należy przez to rozumieć Samorządowe Przedszkole
w Zatorze „Złota Rybka”;
2) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola;
3) Ustawie – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie
oświaty (Dz. U. z 2015r., poz. 2156 raz z 2016r poz35,64,195,668,1010 )
oraz rozporządzenia wykonawcze do tej Ustawy;
4)Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć
organy działające w Przedszkolu;
5) Wychowankach, dzieciach i rodzicach – należy przez to rozumieć dzieci
przyjęte
i uczęszczające do Przedszkola oraz ich prawnych opiekunów;
6) Nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczyciela wychowawcę i innego
pracownika pedagogicznego, zatrudnionego w Przedszkolu;
7) Organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Zator reprezentowaną
przez Burmistrza Miasta Zator;
8) Organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć
Małopolskiego Kuratora Oświaty w Krakowie.
§ 2.
1. Przedszkole nosi nazwę Samorządowe Przedszkole w Zatorze „Złota Rybka”.
2. Siedzibą Samorządowego Przedszkola w Zatorze „Złota Rybka” jest budynek
mieszczący się w Zatorze Plac Jana Matejki 2.
3. Nazwa przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu:
Samorządowe Przedszkole w Zatorze ”Złota Rybka”.
32 – 640 Zator , Plac Jana Matejki 2
tel.33 8412157
NIP 549-20-60-877
REGON 070041214
e- mail: sample5@interia.pl
4. Na pieczęciach używana jest pełna nazwa przedszkola.
5. Organem prowadzącym przedszkole jest Urząd Miejski w Zatorze .
6. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Małopolski Kurator Oświaty
ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków.
7. Samorządowe Przedszkole w Zatorze „Złota Rybka” jest przedszkolem publicznym,
które:
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy
programowej wychowania przedszkolnego,
2) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych
przepisach.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§3.
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty,
w Ustawie Prawo Oświatowe oraz w przepisach wydawanych na ich podstawie, a w
szczególności
w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Realizacja podstawy
programowej odbywa się bezpłatnie w godzinach 800-1300.
2. Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z jego podstawą programową jest:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności
intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej
orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego
radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego
znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych
relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce
dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa
w zabawach i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym
oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały
dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności
wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy
rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich
ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości
i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
11) przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno
być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania
przedszkolnego i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy.
§4.
1. Przedszkole organizuje i udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
polegającej na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości
psychofizycznych dziecka, wynikających w szczególności:
1) z problemów emocjonalnych,
2) z deficytów rozwoju lub ze specyficznych trudności w uczeniu się,
3) z zaburzeń komunikacji językowej,
4) z choroby przewlekłej,
5) ze zdarzeń traumatycznych,
6) szczególnych uzdolnień,
7) z niepowodzeń edukacyjnych,
8) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego
rodziny sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,
9) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą
środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za
granicą
2. Nauczyciele przy wsparciu specjalistów prowadzą i dokumentują obserwacje
pedagogiczne, których celem jest poznanie potrzeb i możliwości dzieci. W
ostatnim roku pobytu w przedszkolu badają gotowość szkolną.
3. Jeśli w toku tych czynności ustalą problem, trudność, deficyt, szczególne
uzdolnienie, udzielają natychmiast pomocy w toku bieżącej i pracy i informują o
tym dyrektora przedszkola.
4. Dyrektor lub wyznaczony koordynator planuje i czuwa nad udzielaniem dzieciom
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dzieciom w toku bieżącej
pracy przez nauczycieli oraz w następujących formach:
1) zajęcia rozwijające szczególne uzdolnienia;
2) zajęcia specjalistyczne:
a) korekcyjno-kompensacyjne,
b) logopedyczne,
c) socjoterapeutyczne i inne zajęcia o charakterze terapeutycznym;
3) porady i konsultacje.
6. Formy pomocy, wymiar godzin oraz okres udzielania ustala dyrektor
przedszkola.
7. Dyrektor pisemnie zawiadamia rodziców o objęciu ich dzieci formami pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
8. Przedszkole we współpracy z Poradnią psychologiczno- pedagogiczną udziela
pomocy rodzicom dzieci oraz nauczycielom. Pomoc udzielana w przedszkolu rodzicom
dzieci
i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu
problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności
wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno –
pedagogicznej dla dzieci.
9. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców i nauczycieli:
1) porady,
2) konsultacje,
3) warsztaty,
4) szkolenia.
10. Zasady udzielania pomocy w przedszkolu:
1) Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest
dobrowolne i nieodpłatne.
2) Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom
nauczyciele w toku bieżącej pracy oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, posiadający odpowiednie kwalifikacje.
11. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana z
inicjatywy:
1) dyrektora,
2) rodziców dziecka,
3) nauczyciela
4) pomocy nauczyciela,
5) poradni,
6) pracownika socjalnego,
7) asystenta rodziny,
8) kuratora sądowego.
§5.
1. W przedszkolu może być organizowana opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi.
2. W przedszkolu mogą przebywać dzieci posiadające orzeczenia o potrzebie
kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Realizacja orzeczeń następuje odpowiednio do zleceń zawartych w orzeczeniu w
formach i wymiarze zatwierdzonym przez organ prowadzący.
3. Dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
dyrektor powołuje zespół, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie
udzielania pomocy w oparciu o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.
4. Zajęcia z dziećmi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego prowadzą specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju
niepełnosprawności.
5. Przedszkole gromadzi w indywidualnej teczce dla każdego dziecka objętego
pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności
uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa,
logopedę, lekarza.
6. Zajęcia realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej są
dokumentowane wg odrębnych przepisów.
§6.
1. W przedszkolu umożliwia się dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości
narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
1) zajęcia w języku polskim;
2) realizację treści związanych z historią, geografią i kulturą naszego regionu
i kraju;
3) prowadząc nauczanie religii w ramach planu zajęć przedszkolnych dla dzieci,
których rodzice lub opiekunowie wyrażają takie życzenie w najprostszej formie
oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może
natomiast zostać zmienione.
2. Przedszkole prowadzi działania antydyskryminacyjne obejmujące całą
społeczność przedszkola poprzez czytelne zasady postępowania, w tym system
regulaminów i procedur, ustalenie praw i obowiązków pracowników, dzieci i ich
rodziców.
3. Przedszkole prowadzi z dziećmi planową pracę wychowawczą opartą na
wartościach uniwersalnych.
§7.
1. Dzieciom zapewnia się w przedszkolu bezpieczne i higieniczne warunki zabawy,
nauki
i wypoczynku:
1)nauczyciele prowadzą zróżnicowane zajęcia, stosują na zmianę formy wymagające
większego wysiłku i swobodne zabawy, dbają o właściwy stosunek pobytu dzieci
w sali i na powietrzu,
2) w miejscach, w których prowadzone są zajęcia, stan urządzeń nie może stwarzać
zagrożenia dla bezpieczeństwa dzieci,
3) sale przedszkolne posiadają właściwe oświetlenie, wentylację, ogrzewanie oraz
powierzchnię użytkową, a sprzęty dostosowane są do wymogów ergonomii,
4)przedszkole posiada sprzęt i urządzenia ochrony przeciwpożarowej
5)w przedszkolu znajdują się apteczki wyposażone w niezbędne środki do
udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją dotyczącą jej udzielania,
6)urządzenia nowo nabywane i elementy wyposażenia posiadają stosowne atesty
i certyfikaty.
2. Przedszkole zapewnia swoim wychowankom ubezpieczenie od następstw
nieszczęśliwych wypadków.
1)ubezpieczyciela i zakres ubezpieczenia ustalają rodzice;
2) koszt ubezpieczenia ponoszą rodzice.
ROZDZIAŁ III
SPOSÓB REALIZACJI ZADAŃ PRZEDSZKOLA
§8.
1. W przedszkolu realizuje się obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego
dzieci
w wieku 6 lat.
2. Dyrektor przedszkola jest obowiązany powiadomić dyrektora szkoły, w obwodzie,
w którym dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego
przygotowania przedszkolnego w przedszkolu oraz o zmianach w tym zakresie. Formą
powiadomienia jest przekazanie odpowiednim dyrektorom szkół podstawowych wykazu
dzieci we wrześniu każdego roku szkolnego.
3. Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do wydania każdemu dziecku
spełniającemu obowiązek przedszkolny w przedszkolu w miesiącu wrześniu każdego
roku szkolnego ,,Zaświadczenia o spełnianiu obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego”. Wzór zaświadczenia określają odrębne przepisy.
4. Dyrektor przedszkola prowadzi rejestr wydanych zaświadczeń o spełnianiu
obowiązku przedszkolnego przez dzieci uczęszczające do przedszkola.
5. Indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym obejmuje się
dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do
przedszkola. Organizacja pracy następuje w porozumieniu z organem prowadzącym.
6. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania
przedszkolnego zobowiązani są:
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola,
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
3) zapewnienie dziecku posiadającego opinię publicznej Poradni Psychologiczno –
Pedagogicznej o potrzebie zajęć indywidualnych, warunków spełniania rocznego
przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem.
7.Niespełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega
egzekucji
w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
8.Przez nie spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy
rozumieć nieobecność dziecka na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych
w przedszkolu.
9. Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole poprzez:
1)stwarzanie dzieciom warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju
osobowości,
2)kształtowanie u dzieci przyjaznego nastawienia do uczenia się, w tym także
zdolności do podejmowania wysiłku intelektualnego,
3) zachęcanie i wdrażanie dzieci do poznawania świata,
4)wychowanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych, kształtowanie
umiejętności rozważnego zachowywania się w codziennych sytuacjach,
5) wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi,
6)wspomaganie rozwoju umysłowego w zakresie przygotowania do nauki czytania
i pisania oraz edukacji matematycznej,
7) realizowanie dążeń dzieci do wypowiadania się w twórczości plastycznej,
muzycznej i ruchowej,
8) łagodzenie stresu adaptacyjnego związanego z przekroczeniem progu szkoły i
podjęciem roli ucznia.
§9.
W przedszkolu organizowane są zajęcia rozwijające zainteresowania umożliwiające
im rozwijanie swoich zdolności i rozwijanie zainteresowań.
§10.
1. W przedszkolu organizowane są zajęcia rozwijające sprawność fizyczną poprzez
zapewnienie udziału w ćwiczeniach gimnastycznych, zajęciach ruchowych, muzyczno-
ruchowych, grach i zabawach zarówno w budynku przedszkola, jak i na świeżym
powietrzu.
2. W przedszkolu zwraca się uwagę na konieczność tworzenia stosownych nawyków
ruchowych u dzieci, które będą niezbędne, aby rozpocząć naukę w szkole.
§11.
1. Przedszkole wspomaga indywidualny rozwój dziecka poprzez:
1) organizowanie różnorodnych sytuacji wychowawczych, opiekuńczych
i edukacyjnych sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi dziecka w sferze
społecznej, ruchowej i umysłowej,
2) wspieranie rozwoju moralnego i kulturalnego opartego na uniwersalnych
wartościach ogólnoludzkich,
3) kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych, wychodzenie naprzeciw nim
w poczuciu odpowiedzialności za drugiego człowieka,
4) kierowanie procesem wychowawczo - dydaktycznym w sposób podmiotowy
i partnerski uwzględniający propozycje dzieci i rodziców,
5) wnikliwą obserwację zachowania i postępów dzieci, diagnozowanie poziomu
rozwoju psychoruchowego dzieci rozwijających się wolniej i dzieci o
nieharmonijnym rozwoju (kierowanie za zgodą rodziców na badania
specjalistyczne),
6) intensywne wspomaganie rozwoju dzieci rozwijających się wolniej lub
nieharmonijnie, uwzględniające ich rzeczywiste potrzeby i możliwości,
7) zaspakajanie potrzeb dzieci wyróżniających się uzdolnieniami, zapewnienie
warunków umożliwiających im rozwijanie zadatków wrodzonych i osiąganie
pierwszych sukcesów.
§12.
1. Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka poprzez:
1 ) pełnienie funkcji doradczej i wspierającej działania wychowawcze rodziców,
2) organizowanie różnorodnych sytuacji wychowawczych,
3) pomaganie w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej
interwencji specjalistycznej,
4) informowanie na bieżąco o postępach i problemach dziecka,
5) uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu zadań realizowanych
w przedszkolu,
6) wspieranie rodziny w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
7)stwarzanie rodzicom możliwości rozwijania własnych umiejętności wychowawczych
(pedagogizacja na zebraniach ogólnych , konsultacje oraz kąciki
z fachową literaturą ),
8) upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka,
9) współpracę z podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
§13.
1. Przedszkole może prowadzić własną działalność innowacyjną i eksperymentalną:
1)Innowacje pedagogiczne obejmują nowatorskie rozwiązania programowe,
organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy przedszkola.
2) Eksperymenty pedagogiczne to działania służące podnoszeniu skuteczności
edukacji w przedszkolu, w ramach których są modyfikowane warunki, organizacja
zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania.
ROZDZIAŁ IV
SPOSÓB SPRAWOWANIA OPIEKI NAD DZIEĆMI
§14.
1.Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki
zawodowe
w danym czasie do momentu przekazania ich prawnym opiekunom lub osobom
upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
2. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby
dorosłej. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za dziecko pozostawione bez
opieki rodziców w czasie przyprowadzania lub odbioru dziecka.
3. W razie zaistnienia w przedszkolu wypadku tryb postępowania powypadkowego
określony jest odrębnymi przepisami i procedurami.
4. Pracownicy przedszkola corocznie podpisują deklaracje o ochronie zdrowia,
życia
i bezpieczeństwa wychowanków, zobowiązani są do udziału w szkoleniach z zakresu
BHP
i p.poż.oraz udzielania pierwszej pomocy.
5. Nauczyciel nie może podawać dziecku żadnych leków.
§15.
1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieci na drogach publicznych prowadzi się
systematyczną pracę nad zaznajamianiem dzieci z podstawowymi przepisami ruchu
drogowego. Przedszkole stosuje różnorodne formy pracy sprzyjające opanowaniu
umiejętności poruszania się po drogach i współpracuje z instytucjami zajmującymi
się zagadnieniami ruchu drogowego.
2. Każde wyjście z dziećmi poza teren przedszkola odnotowuje się w "zeszycie
wyjść".
3. Przedszkole może organizować wycieczki autokarowe, krajoznawcze, "zielone
przedszkole” i inne imprezy wyjazdowe (teatr, kino, muzeum), z uwzględnieniem
obowiązujących w tym zakresie przepisów, stanu zdrowia i sprawności fizycznej
dzieci.
4. Szczegółowe zasady organizowania wyjść i wycieczek poza teren przedszkola
określone są w Regulaminie Spacerów i Wycieczek.
ROZDZIAŁ V
ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI
§16.
1. Rodzic jest obowiązany do przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola
osobiście lub przez inna dorosłą osobę upoważnioną do odbierania, zapewniającą
dziecku bezpieczeństwo – dołączenie pisemnego upoważnienia dla osób, które będą
mogły dziecko obierać.
2. Rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci z przedszkola oraz są
odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do
domu.
3.Rodzice są zobowiązani przekazać dziecko bezpośrednio pod opiekę nauczyciela i
jest to moment, od którego nauczyciel przejmuje odpowiedzialność za jego
bezpieczeństwo. Z kolei rodzic przejmuje opiekę na dzieckiem od momentu
przywitania się dziecka z rodzicem. Czynności ubierania się dziecka w szatni
odbywają się pod kontrolą rodzica.
4. Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez osobę dorosłą, zdolną do
podejmowania czynności prawnych upoważnioną w formie oświadczenia na piśmie
przez rodziców. Upoważnienie jest skuteczne przez cały rok szkolny . Nauczyciel
jest zobowiązany sprawdzić tożsamość osoby odbierającej dziecko.
5. Rodzice mogą upoważnić określoną osobę do jednorazowego odebrania dziecka
z przedszkola poprzez pisemne oświadczenie.
6. Rodzice są zobowiązani do odebrania dziecka do czasu zamknięcia przedszkola.
7. W sytuacji gdy rodzic nie zgłosi się po dziecko po upływie czasu pracy
przedszkola, nauczyciel nawiązuje kontakt telefoniczny z innymi osobami
upoważnionymi do odbioru dziecka.
8. W przypadku braku kontaktu z rodzicami oraz z osobami upoważnionymi
nauczyciel oczekuje z dzieckiem w przedszkolu. Po upływie jednej godziny
powiadamia najbliższy Komisariat Policji o niemożności skontaktowania się z
rodzicami.
9. Do przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych. W przypadku wątpliwości co
do stanu zdrowia dziecka, nauczyciel może zażądać zaświadczenia lekarskiego, że
dziecko może uczęszczać do przedszkola.
10. W sytuacji zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu nauczyciel
powiadamia rodziców, a rodzic zobowiązany jest do odebrania dziecka.
11. W przypadku chorób skórnych i zakaźnych dziecko nie może uczęszczać do
przedszkola do całkowitego wyleczenia. Rodzice są zobowiązani do
natychmiastowego powiadomienia
o tym fakcie dyrektora przedszkola.
§17.
1. Przedszkole odmówi wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej
odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku
bezpieczeństwa (np. upojenie alkoholowe).W takiej sytuacji dziecko pozostaje pod
opieką nauczyciela do momentu przyjścia innej osoby upoważnionej przez rodzica
do odbioru dziecka.
2. O przypadku każdej odmowy wydania dziecka powinien być niezwłocznie
powiadomiony dyrektor. W takiej sytuacji przedszkole jest zobowiązane do
podjęcia czynności zapewniających bezpieczeństwo dziecka.
3.Wola jednego z rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez drugiego, musi
być potwierdzona przez orzeczenie sądowe.
ROZDZIAŁ VI
FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA Z RODZICAMI
§18.
1. Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
1) zebrania ogólne i oddziałowe;
2) zajęcia otwarte;
3) rozmowy indywidualne z dyrektorem,
4) konsultacje indywidualne z nauczycielami;
5) tablica ogłoszeń;
6) gazetka przedszkolna;
7) strona internetowa;
8) umożliwianie kontaktów z psychologiem, pedagogiem i logopedą.
2. Częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami:
1) zebranie ogólne z rodzicami organizowane jest na początku roku szkolnego,
a grupowe na wniosek nauczycieli lub rodziców.
2) dyrektor przyjmuje strony w stałym wyznaczonym terminie.
3) w ciągu całego roku szkolnego comiesięcznie w wyznaczonym terminie,
nauczyciele prowadzą konsultacje z rodzicami.
4) informacja o pracy wychowawczo-dydaktycznej jest dostępna dla rodziców na
gazetce przedszkolnej oraz stronie internetowej.
5) zajęcia otwarte odbywają się raz w roku, w wyznaczonych terminach przez
nauczycieli.
6) ważne informacje umieszczane są na bieżąco na tablicy ogłoszeń.
7) w razie potrzeby przedszkole umożliwia rodzicom pomoc ze strony specjalistów.
§19.
1.Rodzice maja prawo do:
1) znajomości zadań i strategii edukacyjnych w danym oddziale;
2) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania
i rozwoju;
3) porad i wskazówek dotyczących wychowania i edukacji dziecka.
ROZDZIAŁ VII
ORGANY PRZEDSZKOLA
§20.
1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor przedszkola,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Rada Rodziców.
§21.
1. Stanowisko dyrektora przedszkola powierza na 5 lat szkolnych organ prowadzący
przedszkole. Dyrektor jest pracownikiem przedszkola, powołuje go i zwalnia
Burmistrz Miasta Zatora.
2. W uzasadnionych przypadkach stanowisko powierzane jest na krótszy okres,
jednak nie krótszy niż 1 rok szkolny.
3. Dyrektor przedszkola w szczególności:
1) podejmuje decyzje administracyjne ,
2) tworzy plan nadzoru pedagogicznego
3) sprawuje nadzór pedagogiczny
4) kieruje przedszkolem,
5) odpowiada za dydaktyczny i wychowawczy poziom przedszkola,
6) jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników,
7) jest przewodniczącym rady pedagogicznej,
8 )nadzoruje i sprawuje opiekę nad dziećmi,
9) współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, organem prowadzącym, organem
nadzorującym oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi w zakresie
przewidzianym odrębnymi przepisami.
10) odpowiada za realizacje zadań zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej
podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących oraz wydanymi zarządzeniami
organów,
11) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań oraz doskonaleniu
zawodowym,
12) zapewnia w miarę możliwości odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji
zadań dydaktyczno – wychowawczo- opiekuńczych ,
13) stwarza w placówce warunki do działania dla: wolontariuszy, stowarzyszeń
i innych organizacji,
4. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach :
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym
pracownikom przedszkola;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w
sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli.
5. W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola, zastępuje go dyrektor
społeczny lub inny wyznaczony przez niego nauczyciel.
§22.
1.W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem
przedszkola
w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania
i opieki,
2.W skład Rady Pedagogicznej wchodzą dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w przedszkolu,
3. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby
zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady
Pedagogicznej,
4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
5. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
1) zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
2) zatwierdzenie programu wychowania przedszkolnego,
3) zatwierdzenie projektów i programów autorskich oraz innowacji pedagogicznych,
4) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych,
5) podejmowanie uchwał w sprawie zmian przedszkolnych regulaminów o charakterze
wewnętrznym,
6) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
7) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy dzieci,
8) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym
sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu
doskonalenia pracy przedszkola.
6. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności :
1) organizację pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć
edukacyjnych i rozkład zajęć dodatkowych,
2) projekt planu finansowego przedszkola,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych
wyróżnień,
4) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych obowiązków
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
5) ocenę pracy dyrektora przedszkola.
7.Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze
stanowiska dyrektora placówki.
8.Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw, które
mogłyby naruszać dobro dziecka, jego rodziców, nauczycieli i innych pracowników
przedszkola.
9.Kompetencje przejęte przez Radę Pedagogiczną w związku z brakiem Rady
Przedszkola:
1) uchwala statut przedszkola;
2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych
przedszkola;
3) występuje do organu prowadzącego nadzór pedagogiczny z wnioskami o zbadanie
i dokonanie oceny działalności przedszkola, jej dyrektora, lub innego
nauczyciela zatrudnionego w przedszkolu;
4) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan przedszkola i występuje z
wnioskiem do dyrektora przedszkola, organu prowadzącego przedszkole, w
szczególności w sprawach organizacji zajęć dodatkowych w przedszkolu
10.Protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej jest sporządzany komputerowo.
11.Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku
szkolnego, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno -wychowawczo-opiekuńczych
oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu
sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora przedszkola, organu
prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków rady Pedagogicznej.
§23.
1.W przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację ogółu rodziców
dzieci przedszkolnych.
2. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być
sprzeczny ze statutem przedszkola.
3. Rada Rodziców opiniuje zestawy programów edukacji przedszkolnej
wspomagających rozwój edukacji dzieci, wybrane przez nauczycieli podręczniki
oraz plan nadzoru pedagogicznego.
4. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada Rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł oraz
określa zasady ich użytkowania.
5. Do kompetencji opiniodawczych Rady Rodziców należą:
1) zaopiniowanie programu adaptacyjnego przedszkola;
2) delegowanie delegatów do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na
stanowisko dyrektora przedszkola;
3) możliwość występowania do dyrektora przedszkola i innych organów przedszkola,
organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i
opiniami we wszystkich sprawach przedszkola;
4) opiniowanie projektu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
5) wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
6) opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego
nauczyciela za okres stażu;
7) wybór przedstawiciela Rady Rodziców do zespołu rozpatrującego odwołanie
nauczyciela od oceny pracy;
8)dopuszczenie do użytku w przedszkolu programu wychowania przedszkolnego
opracowanego przez nauczyciela.
6. Członkowie Rady Rodziców pełnią swoją funkcję społecznie.
§24.
Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola,
który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania
decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
§25.
Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor przedszkola,
uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
ROZDZIAŁ VIII
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
§26.
1. Samorządowe Przedszkole w Zatorze „Złota Rybka” jest przedszkolem
wielooddziałowym, w którym funkcjonują następujące oddziały:
1) oddział I „Pszczółki” dla dzieci 3-, 4-letnich,
2) oddział II „Biedronki” dla dzieci 4-, 5-letnich,
3) oddział III „Żabki” dla dzieci 5-, 6-letnich,
4) oddział IV „Kaczuszki” dla dzieci 5-, 6-letnich.
2. Opiekę nad oddziałem powierza się jednemu lub dwóm nauczycielom.
3.Liczba dzieci w jednym oddziale nie może przekraczać 25.
4. Dany oddział powinien obejmować dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem
ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
5. Przy zmniejszonej frekwencji (np. w okresie świątecznym lub podczas ferii)
można łączyć oddziały.
§27.
1. Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w
którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo- dydaktycznej z wychowankami w
danym roku szkolnym.
2. Do dziennika zajęć wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona
wychowanków daty i miejsca ich urodzenia, nazwiska i imiona rodziców (prawnych
opiekunów) i adresy ich zamieszkania, oznaczenie realizowanego programu
wychowania przedszkolnego. W dzienniku odnotowuje się obecność wychowanków na
zajęciach; dydaktyczno – wychowawczych. Fakt przeprowadzenia zajęć nauczyciel
potwierdza podpisem.
3.W przypadku dzieci zakwalifikowanych do indywidualnego nauczania, przedszkole
prowadzi odrębnie dla każdego dziecka dziennik indywidualnego nauczania.
4.Dokumentację przebiegu nauczania stanowią także protokoły i Uchwały Rady
Pedagogicznej dotyczące obserwacji dzieci, zakwalifikowanych do różnych form
pomocy,
a w szczególności pomocy psychologiczno – pedagogicznej, informacje o kontaktach
z osobami i instytucjami, z którymi nauczyciel współdziała przy wykonywaniu,
zezwolenia na indywidualny tok nauki.
5.Przedszkole prowadzi dla każdego dziecka, objętego pomocą psychologiczną
dokumentację badań i czynności uzupełniających, prowadzonych w szczególności
przez pedagoga, psychologa, logopedę i lekarza.
6. Dyrektor przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie
i przechowywanie dokumentacji działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za
wydanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.
Dokumenty przedszkola są zabezpieczone i przechowywane w archiwum przedszkola.
7. W przypadku zniszczenia dokumentacji przebiegu nauczania wskutek pożaru,
powodzi lub innych zdarzeń losowych, dyrektor przedszkola powołuje komisję w
celu ustalenia zakresu zniszczeń oraz odtworzenia dokumentacji.
§28.
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym
określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora.
1) arkusz zatwierdza Rada Pedagogiczna;
2) arkusz opiniują Związki Zawodowe.
2. Arkusz organizacyjny zawiera:
1)Dział I – nazwę przedszkola, liczbę miejsc w przedszkolu, czas pracy
przedszkola, przerwę wakacyjną;
2)Dział II- ilość oddziałów i ilość dzieci w roku szkolnym bieżącym oraz projekt
ilości oddziałów i ilość dzieci w roku szkolnym;
3)Dział III – wykaz pracowników pedagogicznych, ich stanowiska służbowe oraz
obowiązującą ilość godzin pracy w stosunku tygodniowym;
4)Dział IV – wykaz pracowników administracyjno – obsługowych przedszkola, ich
stanowiska służbowe oraz ilość godzin etatu;
5)Dział V - projekt organizacji pracy w ciągu tygodnia na rok następny, w którym
uwzględniona jest ilość oddziałów, ilość godzin pracy dziennej i tygodniowej
poszczególnych oddziałów, nazwisko i imię nauczycielki prowadzącej oddział.
Projekt uwzględnia godziny pracy nauczycielek w poszczególnych dniach tygodnia;
6)Dział VI – uwagi i decyzje organu prowadzącego odnośnie zatwierdzonego planu;
7)Dział VII – liczba nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu
zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowania
kwalifikacyjnego lub egzaminu .
3. Arkusz organizacyjny określa ogólną liczbę godzin pracy przedszkola,
finansowanych przez organ prowadzący.
§29.
Przedszkole może być miejscem praktyk pedagogicznych i zawodowych.
§30.
1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia.
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu
powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla danego oddziału szczegółowy
rozkład dnia,
z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
3. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu:
6.30 – 8.00 – Schodzenie się dzieci do przedszkola (wszystkie oddziały).
8.00 – 8.20 – Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Zabawy
integracyjne
8.00 – 8.30 grupy, ćwiczenia ogólnorozwojowe np. rozwijające percepcje wzrokową
i słuchową; grafomotorykę; rozmowy kierowane na tematy zgodne
z zainteresowaniami dzieci; ćwiczenia poranne.
8.20 – 8.30 Przygotowanie do śniadania - Gr.I i III
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania - Gr. II i IV
8.30 – 9.00 Śniadanie - Gr.I i III
9.00 – 9.30 Śniadanie - Gr. II i IV
9.00 – 11.00 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą
10.30 -11.30 Spacery, wycieczki, zabawy na świeżym powietrzu, placu zabaw lub
zabawy w sali; zabawy ruchowe.
11.20 – 11.30 Przygotowanie do obiadu Gr.I i III
11.45 – 12.00 Przygotowanie do obiadu Gr. II i IV
11.30 – 12.00 Obiad Gr.I i III
12.00 – 12.30 Obiad Gr. II i IV
12.00 – 14.00 Leżakowanie Gr. I
12.00 – 12.15 Ćwiczenia relaksacyjne Gr.III
12.30 – 12.45 Ćwiczenia relaksacyjne Gr. II i IV
12.15 – 13.50 Zabawy dydaktyczne; ćwiczenia graficzne; utrwalenie poznanych
wierszy i piosenek; słuchanie opowiadań nauczyciela na podstawie literatury
dziecięcej; ewentualnie czytanie fragmentów książek. Zabawy dowolne w sali lub
na świeżym powietrzu np. placu zabaw; w parku.
13.50 – 14.00 Przygotowanie do podwieczorku Gr.II i III
14.20 – 14.30 Przygotowanie do podwieczorku Gr. I i IV
14.00 – 14.20 Podwieczorek Gr.II i III
14.30 – 14.50 Podwieczorek Gr. I i IV
14.20 – 15.00 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi dostosowane do ich możliwości
i potrzeb.
14.50 – 15.30 Zabawy dowolne według zainteresowań dzieci.
15.30 – 16.30 Rozchodzenie się dzieci.
4.Rozkład pracy z dziećmi w ciągu dnia może ulegać zmianie w zależności od
potrzeb organizacyjnych.
5. Zgodnie z zapisami dotyczącymi zadań przedszkola nauczyciele organizują
zajęcia wspierające rozwój dziecka. Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment
pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane.
6. Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie
dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na
stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie
bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
ROZDZIAŁ IX
CZAS PRACY PRZEDSZKOLA
§31.
1. Przedszkole jest placówką publiczną, nieferyjną.
2. Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a
kończy
z dniem 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego.
3. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych
przez organ prowadzący.
4. Dzienny czas pracy przedszkola ustalany jest przez organ prowadzący na
wniosek dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej .
5. Przedszkole czynne jest w dni robocze w godzinach od 630 do 1630
6. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
7.Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć
umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych –
15 minut dla dzieci młodszych, 30 minut dla dzieci starszych.
8. Nauka religii odbywa się na podstawie programów opracowanych przez władze
kościoła.
9. Nauka religii w przedszkolu odbywa się w wymiarze dwóch zajęć przedszkolnych
właściwego dla danego poziomu nauczania tygodniowo.
10. Czas przeznaczony na nauczanie , wychowanie i opiekę wynosi nie mniej niż 5
godzin dziennie i zaplanowany jest na realizację podstawy programowej wychowania
przedszkolnego.
11. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w
godzinach od 800 do 1300.
ROZDZIAŁ IX
ZASADY ODPŁATNOŚCI ZA POBYT DZIECI
§32.
1.Opłaty za świadczenia udzielane przez przedszkole ustala organ prowadzący
stosownymi uchwałami podejmowanymi przez Radę Gminy Zator.
2. Opłata obejmuje:
1)opłatę za świadczenia usług opiekuńczo – wychowawczych powyżej 5 godzin
dziennie;
2)dzienną stawkę żywieniową tzw. wsad do kotła, pomnożona przez ilość dni pracy
przedszkola w danym miesiącu.
3. Przedszkole prowadzi żywienie dla dzieci i personelu składającego się z
trzech posiłków;
1)śniadanie;
2)obiad;
3)podwieczorek
4.Opłatę za wyżywienie dzieci ponoszą w całości rodzice. Wysokość stawki
żywieniowej jest ustalana przez dyrektora w porozumieniu z intendentem na
podstawie aktualnych cen artykułów spożywczych Stawkę za wyżywienie akceptują
rodzice na zebraniu ogólnym
w głosowaniu jawnym.
5. Opłata o której mowa w §36 ust2 podlega rozliczeniu z tytułu nieobecności
dziecka
w przedszkolu za każdy dzień w następnym miesiącu.
6. Pracownicy przedszkola korzystający z posiłków, pokrywają opłatę stałą z
zarządzeniem dyrektora przedszkola zgodnie z Uchwałą Gminy w Zatorze.
7.Wysokość opłaty wykraczającej poza podstawę programową ustala się zgodnie
z rozporządzeniem MEN:
1) wysokość opłaty nie może być wyższa niż 1 zł za godzinę zajęć dla dzieci do
momentu ukończenia 6 roku życia.
2)dzieci , które ukończyły 6 lat nie ponoszą opłatę za świadczenia usług
opiekuńczo – wychowawczych powyżej 5 godzin dziennie.
8. Opłaty za wyżywienie i dzienny pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z
góry do 10 dnia każdego miesiąca. Nieterminowe regulowanie należności za
przedszkole egzekwowane będzie w formie naliczenia odsetek karnych w/g
obowiązujących przepisów.
9. W przypadku powstania zaległości w opłatach przekraczających dwa miesiące,
dziecko może zostać skreślone z listy dzieci uczęszczających do przedszkola.
Skreślenie z listy nie wyklucza postępowania egzekucyjnego. Skreślenie z listy
nie dotyczy dzieci odbywających roczne przygotowanie przedszkolne.
10. Celem usprawnienia ewidencji czasu pobytu dziecka w przedszkolu i naliczania
odpłatności za świadczenia, z których dziecko skorzystało, przedszkole prowadzi
elektroniczny system rejestracji wejść i wyjść dziecka z użyciem odpowiednich
czytników i kart zbliżeniowych.
11. Rodzic jest zobowiązany do korzystania z zainstalowanego i wdrożonego w
przedszkolu systemu zgodnie z wprowadzonego zarządzeniem dyrektora regulaminu
korzystania z systemu.
12. Dzieciom z rodzin o trudnej sytuacji materialnej zapewnia się pomoc w
pokryciu kosztów żywienia przez OPS. Procedura przyznania dofinansowania
prowadzona jest przez OPS w Zatorze.
ROZDZIAŁ X
ZAKRES DZIAŁAŃ NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW
§33
1.W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy pedagogiczni i administracyjno –
obsługowi .
2.Personel pedagogiczny stanowią:
1) dyrektor,
2) nauczyciele.
3. Personel administracyjno – obsługowy:
1) pomoc do dzieci;
2) woźne oddziałowe;
3) intendent
4) kucharka;
5) podkuchenne
§34
1. Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo – dydaktyczną i opiekuńczą, odpowiada
za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
2.Nauczyciel odpowiada za:
1) życie, zdrowie i bezpieczeństwo psychiczne , fizyczne i harmonijny rozwój
powierzonych jego opiece dzieci;
2) tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności
i zainteresowań oraz współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowawczych;
3) współpracę ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc
psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną;
4) dobro przedszkola, powierzone mienie, utrzymanie pomieszczeń, sprzętu i
pomocy do pracy w stanie należnym.
3. Do zakresu zadań nauczyciela należy:
1) planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej;
2) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
3) prowadzenie obserwacji pedagogicznej, dokumentowany w ustalony przez
dyrektora sposób:
a) zeszytu obserwacji;
b) karty obserwacji; zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia
nauki w szkole,
4) opracowanie informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
podstawowej dla rodziców;
5) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
6) planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie
kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach
doskonalenie zawodowego;
7) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska
o estetykę pomieszczeń;
8) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;
9) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
10) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących;
11) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja jej postanowień
12) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym,
kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym;
13) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających
z bieżącej działalności placówki.
4. Nauczyciel ma obowiązek:
1) wykonywać pracę sumiennie i starannie;
2) uczestniczyć w ogólnych zebraniach, naradach roboczych i posiedzeniach Rady
Pedagogicznej;
3) natychmiast zgłaszać dyrektorowi wypadek, zagrożenie życia lub zdrowia
ludzkiego, ostrzegać współpracowników, a także inne osoby znajdujące się
w rejonie zagrożenia o grożącym niebezpieczeństwie;
4) zwracać uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola i w
razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu w/w placówki. Zawiadomić
pracownika obsługi o fakcie przebywania osób postronnych, który z kolei
zawiadomi dyrektora;
5) przestrzegać przepisów BHP i ppoż, brać udział w szkoleniach i instruktażach
z tego zakresu;
6) stosować środki ochrony zbiorowej i indywidualnej oraz obuwie robocze zgodnie
z ich przeznaczeniem;
7) przestrzegać zasad współżycia społecznego i tajemnicy służbowej;
8) przestrzegać czasu pracy;
9) przestrzegać Regulaminu Pracy;
10) terminowo wykonywać badania okresowej i profilaktyczne, stosować się do
wskazań lekarskich;
11) w przypadku nieobecności w pracy spowodowanej chorobą lub inną ważną
przyczyną zgłaszanie tego faktu w miejscu pracy w ciągu 24 godzin;
12) w każdej sytuacji wykazywać zachowanie kulturalne i taktowne;
13) dbać o dobre imię przedszkola;
14) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz
podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym
zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć
organizowanych przez przedszkole;
15) wspierać każde dziecko w jego rozwoju;
16) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego;
17) kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia
i szacunku dla każdego człowieka;
18) dbać o kształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z
ideą demokracji;
19) realizować zajęcia opiekuńczo - wychowawcze uwzględniają potrzeby
i zainteresowania dzieci;
20) przeprowadzania diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w klasie
pierwszej szkoły podstawowej.
5. Nauczyciel zobowiązany jest do zapewnienia bezpieczeństwa i higienicznych
warunków pobytu dzieci w przedszkolu;
1) nauczyciel każdorazowo sprawdza stan bezpieczeństwa, temperaturę pomieszczeń,
warunki higieniczne w sali zajęć przed ich rozpoczęciem;
2) jeżeli pomieszczenie lub inne miejsca, w których mają być prowadzone zajęcia
lub stan znajdującego się w nim wyposażenia stwarza zagrożenie dla
bezpieczeństwa dzieci, niedopuszczalne jest rozpoczęcie zajęć;
3) jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w trakcie zajęć, nauczyciel
ma obowiązek niezwłocznie je przerwać i wyprowadzić dzieci z zagrożonego
miejsca;
4) nauczyciel dba o prawidłowe wietrzenie pomieszczeń, w których przebywają
dzieci;
5) nauczyciel zapoznaje i wdraża dzieci do przestrzegania zasad bezpiecznego
zachowywania i poruszania się w przedszkolu, oraz bezpiecznego korzystania ze
sprzętu i zabawek znajdujących się w przedszkolu;
6) nauczyciel zapewnia bezpieczeństwo dzieciom w trakcie wydawania i spożywania
posiłku;
7) za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki
zawodowe w danym czasie. Odpowiedzialność przejmuje od momentu przyjęcia dziecka
od rodziców do czasu przekazania go rodzicom lub upoważnionym osobom;
8) zapewnia ciągłą opiekę i sprawuje nadzór na dziećmi w czasie realizowania
zajęć wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych. Niedopuszczalne jest
prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru nauczyciela lub pozostawienie dzieci
bez opieki. W przypadku koniecznego wyjścia nauczyciel wyznacza do opieki woźną
oddziałową.
9) Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych nauczyciel umożliwia dzieciom
pobyt na świeżym powietrzu;
10) nauczyciel ponosi odpowiedzialność za zdrowie, bezpieczeństwo dzieci podczas
pobytu w przedszkolu i poza placówką np. Teren ogrodu przedszkolnego, spacery,
wycieczki, imprezy rekreacyjno - sportowe, pikniki;
11) przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza teren przedszkola nauczyciel
sprawujący opiekę nad dziećmi korzysta z pomocy woźnej oddziałowej i pomocy
nauczycielki;
12) nauczyciel sprawdza stan liczbowy dzieci przed wyjściem z przedszkola,
wyruszeniem
z każdego miejsca pobytu w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do
przedszkola;
13) nauczyciel wpisuje każde wyjście poza teren przedszkola do „Zeszytu wyjść”
odnotowując datę, liczbę dzieci, godzinę wyjścia, przyjścia, cel i miejsce oraz
podpis nauczyciela odpowiedzialnego za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci;
14) nauczyciel sprawdza każdorazowo teren, na którym prowadzone będą zajęcia
z dziećmi, oraz sprawność techniczną, kompletność urządzeń i sprzętu;
15) nauczyciel zapoznaje dzieci z prawidłowymi i bezpiecznym sposobem
korzystania z urządzeń i sprzętu;
16) nauczyciel ma obowiązek zapoznać dzieci z zasadami bezpiecznego wykonywania
ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach;
17) organizując wszelkie wyjścia poza teren przedszkola nauczyciel zwraca
szczególną uwagę na przestrzeganie zasad dotyczących pieszego ruchu drogowego;
18) nauczyciel dostosowuje organizację i program wycieczek, imprez do wieku,
zainteresowań, potrzeb, stanu zdrowia, sprawności fizycznej dzieci;
19) organizując wycieczki lub wyjazdy z dziećmi, nauczyciel z odpowiednim
wyprzedzeniem musi uzyskać zgodę ich rodziców lub prawnych opiekunów dziecka
(przedstawicieli ustawowych);
20) nauczyciele obowiązkowo podlegają przeszkoleniu w zakresie udzielania
pierwszej pomocy.
6. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch
nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań z
uwzględnieniem propozycji rodziców.
7. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i
metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, a także ze strony
wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
8. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i
utrzymuje kontakt z rodzicami dzieci w celu:
1) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci;
2) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci;
3) włączenia ich w działalność przedszkola.
9. Nauczyciel zaznajamia rodziców z zadaniami wynikającymi w szczególności z
programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale, współdziała z
rodzicami lub prawnymi opiekunami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z
uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów dziecka) do uzyskiwania
informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju.
10. Nauczyciel organizuje spotkania z rodzicami wg potrzeb wynikających z pracy
wychowawczo- dydaktycznej przedszkola.
11. Nauczyciel przekazuje na bieżąco informacje dotyczące dziecka, jego
zachowania
i rozwoju.
12. Nauczyciel w przedszkolu pracuje w oparciu o szczegółowy zakres obowiązków
ustalonych przez dyrektora.
13. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi przedszkola program wychowania
przedszkolnego lub program nauczania.
14. Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do
użytku przedszkolnego.
15. Podręcznik może być dopuszczony do użytku szkolnego, jeżeli uzyskał
pozytywną opinię rzeczoznawców wskazanych odpowiednio przez ministra właściwego
do spraw oświaty
i wychowania lub ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego spośród rzeczoznawców wpisanych na listy rzeczoznawców prowadzone
przez tych ministrów.
16. Nauczyciel przedszkola zobowiązany jest do poszerzania swojej wiedzy i
umiejętności
z zakresu psychologii, pedagogiki.
17. Nauczyciel rejestruje przyczyny nieobecności dzieci realizujących obowiązek
rocznego przygotowania przedszkolnego.
18. Nauczyciel podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności
zawodu nauczyciela lub jego obowiązkom.
§35
1. Zasadnicze obowiązki pomocy nauczyciela obejmują:
1) Spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków,
polecane przez nauczycielkę oddziału oraz inne czynności wynikające z rozkładu
zajęć dzieci w ciągu dnia , a mianowicie:
a) pomoc nauczycielce w organizowaniu i prowadzeniu pracy
opiekuńczo-wychowawczej;
b) spełnianie w stosunku do dzieci czynności obsługowych;
c) uczestniczenie w wycieczkach i spacerach dzieci;
d) utrzymywanie w ładzie i porządku oraz czystości przydzielonego oddziału;
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie wychowanków;
f) dbałość o bezpieczeństwo i higienę pracy oraz zabezpieczenie mienia
przedszkola.
2. Szczegółowy zakres odpowiedzialności obejmuje:
1) dbałość o bezpieczeństwo i higienę pracy oraz o zabezpieczenie mienia
przedszkola, a w szczególności:
a) czuwanie nad bezpieczeństwem i estetycznym wyglądem dzieci;
b)pomoc nauczycielce w ubieraniu i rozbieraniu dzieci w sali i w szatni;
c) pomoc w opiece nad dziećmi podczas spacerów i wycieczek;
d) czuwanie nad wypoczynkiem dzieci;
e) czuwanie nad należytym spożywanie posiłków przez dzieci;
f)opieka nad dziećmi w sali;
g)pomoc nauczycielce podczas zajęć;
h) czuwanie nad należytą higieną dzieci;
i)pomoc dzieciom przy czynnościach higienicznych w łazience;
j)pomoc nauczycielce w roztaczaniu opieki nad dzieckiem chorym, do czasu
przybycia rodzica;
k)usuwanie wszelkich dostrzeżonych braków i błędów grożących wypadkiem lub
mogących przynieść szkodę zdrowiu dzieci. Jeśli usunięcie ich we własnym
zakresie jest niemożliwe, zgłaszanie dyrektorowi przedszkola;
l)otaczanie dziecka opieką od chwili przejęcia dziecka od osoby
przyprowadzającej je do przedszkola;
m)czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w szatni i innych pomieszczeniach do niej
prowadzących podczas pełnienia dyżurów w szatni;
n)czuwanie nad zgodnym z przepisami prawa wydawaniem dzieci odchodzących do
domu.
§36
1. Zakres obowiązków woźnej:
1) Podstawowe czynności i odpowiedzialność za ich wykonanie:
a) zamykanie drzwi wejściowych i bezpieczne przechowywanie kluczy;
b)codziennie utrzymanie we wzorowej czystości sal i pomieszczeń przydzielonych
do sprzątania,
c) odkurzanie sali, korytarza, ścieranie kurzu ze sprzętów, zabawek pomocy
dydaktycznych, parapetów,
d) mycie umywalek, sedesów, luster, glazury, terakoty z użyciem środków
dezynfekujących,
e) zmywanie, pastowanie wykładzin, parkietu (w zależności od potrzeb),
f) zmiana ręczników (pranie), sprzątanie sali po zajęciach, sprzątanie umywalni,
g) zmiana fartuchów przed wydawaniem posiłków,
h) estetyczne rozkładanie dzieciom naczyń przed posiłkiem z uwzględnieniem
łyżek, widelców oraz półmisków,
i) podawanie posiłków, pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzących,
j) rozkładanie i składanie leżaków - gr. I.
k) pomoc dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu przed gimnastyką, leżakowaniem,
wyjściem na dwór,
l) opieka w czasie spacerów i wycieczek,
ł) pomoc przy myciu rąk i korzystaniu z toalety,
m) udział w przygotowaniu pomocy do zajęć, udział w dekorowaniu sali, udział w
uroczystościach dla dzieci i zebraniach dla rodziców,
n) pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających.
2) Postanowienia końcowe:
a) wykonywanie pracy sumiennie i starannie;
b) uczestniczenie w ogólnych zebraniach, naradach roboczych i w razie potrzeby w
posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
c) natychmiastowe zgłaszanie dyrektorowi wypadku, zagrożenia życia lub zdrowia
ludzkiego, ostrzeganie współpracowników, a także innych osób znajdujących się w
rejonie o grożącym im niebezpieczeństwie;
d) przestrzeganie przepisów sanitarno – higienicznych, BHP i ppoż, dyscypliny
pracy, branie udziału w szkoleniach i instruktażach z tego zakresu;
e) stosowanie środków ochrony zbiorowej i indywidualnej oraz odzieży
i obuwia roboczego zgodnie z ich przeznaczeniem;
f) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora przedszkola
wynikających z organizacji pracy przedszkola jeżeli nie są sprzeczne
z przepisami prawa lub umowy o pracę;
g) w okresie wakacji praca wg harmonogramu ustalonego przez dyrektora placówki;
h) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i przestrzegania tajemnicy
służbowej;
i) przestrzeganie czasy pracy i wykorzystanie go w sposób jak najbardziej
efektywny (codzienne podpisywanie listy obecności, wyjścia w czasie pracy
uzgadniane każdorazowo z dyrektorem, oraz dokonywanie wpisów do zeszytu wyjść);
j) przestrzeganie Regulaminu Pracy;
k) terminowe wykonywanie badań okresowych i profilaktycznych, stosowanie się do
wskazań lekarskich;
l) w przypadku nieobecności w pracy spowodowanej chorobą lub inną ważną
przyczyną zgłaszanie faktu w miejscu pracy w ciągu 24 godzin;
ł) w każdej sytuacji wykazywanie zachowania kulturalnego i taktownego;
m) dbanie o dobre imię przedszkola;
m) po zakończonej pracy wyłączenie oświetlenia, urządzeń elektrycznych,
zabezpieczeń okien;
o) podejmowanie przedsięwzięć zapobiegających powstaniu strat i szkód
w mieniu, a także zapewniających sprawne ich ograniczenie lub likwidację;
p) natychmiastowe zgłaszane dyrekcji usterek i wszelkich nieprawidłowości
stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia;
r) realizację innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola wynikających z
bieżącej działalności placówki.
§37
1. Intendent prowadzi zaopatrzenie placówki.
2. Kieruje i sprawuje nadzór nad żywieniem w placówce.
3. Sprawuje pośredni nadzór nad pracownikami kuchni.
4. Prowadzi sprawy dotyczące żywienia dzieci, w tym finansowe.
5. Intendent w szczególności:
1) planuje i dokonuje systematycznego zaopatrzenia placówki w artykuły
żywnościowe i gospodarcze, codziennie wydaje z magazynu artykuły do sporządzania
posiłków w kuchni, po uprzednim wpisaniu do zeszytu pobrania towaru przez
kucharkę i do dziennika żywieniowego,
2)odpowiada za zgodność zakupu z fakturą, systematyczne księguje zakupiony towar
zgodnie z przepisami o rachunkowości,
3)dba o należyte i zgodne z normami zapasy magazynowe i odpowiada za nie
materialnie,
4) kieruje żywieniem w placówce oraz sprawuje fachowy nadzór nad przygotowaniem
posiłków dbając o ich kaloryczność oraz zgodność z normami żywienia zbiorowego
dzieci,
5) sporządza raporty żywieniowe i przedstawia je dyrektorowi oraz dopilnowuje
utrzymania się w stawce żywieniowej,
6) uczestniczy w planowaniu i układaniu jadłospisów oraz podaje ich treść na
okres 10 dni do wiadomości rodziców,
7) na bieżąco informuje dyrektora placówki o sprawach dotyczących żywienia
dzieci,
8) obsługuje system ewidencji obecności dzieci w przedszkolu,
9) na polecenie dyrektora prowadzi dokumentację, odpowiada materialnie i jest
odpowiedzialna za zbiórkę pieniędzy z tytułu odpłatności za przedszkole,
10) nadzoruje prawidłowe funkcjonowanie pracowników kuchni (przechowywanie,
przygotowanie i porcjowanie posiłków zgodnie z normami i oszczędnym
gospodarowaniem produktami, przestrzeganiem zasad czystości),
11) nadzoruje prawidłowe porcjowanie posiłków przez personel obsługi,
12) kontroluje stan powierzonych personelowi przedszkola naczyń, sprzętu i
narzędzi.
13)prowadzi dokumentację związaną z wdrażaniem zasad dobrej praktyki
higienicznej i dobrej praktyki produkcyjnej oraz dokumentację wewnętrznej
kontroli,
14)wykonuje inne czynności polecone przez dyrektora, wynikające z organizacji
pracy przedszkola,
15)utrzymuje ład i porządek w pomieszczeniu przeznaczonym na przechowywanie
żywności.
16)Osoba zajmująca stanowisko intendenta zobowiązana jest do przestrzegania
tajemnicy służbowej.
6. Postanowienia końcowe:
1) wykonywanie pracy sumiennie i starannie;
2) uczestniczenie w ogólnych zebraniach, naradach roboczych i w razie potrzeby
w posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
3) natychmiastowe zgłaszanie dyrektorowi wypadku, zagrożenia życia lub zdrowia
ludzkiego, ostrzeganie współpracowników, a także innych osób znajdujących się
w rejonie o grożącym im niebezpieczeństwie;
4) przestrzeganie przepisów sanitarno – higienicznych, BHP i ppoż, dyscypliny
pracy, branie udziału w szkoleniach i instruktażach z tego zakresu;
5) stosowanie środków ochrony zbiorowej i indywidualnej oraz odzieży i obuwia
roboczego zgodnie z ich przeznaczeniem;
6) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora przedszkola
wynikających z organizacji pracy przedszkola jeżeli nie są sprzeczne z
przepisami prawa lub umowy o pracę;
7) w okresie wakacji praca wg harmonogramu ustalonego przez dyrektora placówki;
8) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i przestrzegania tajemnicy
służbowej;
9) przestrzeganie czasy pracy i wykorzystanie go w sposób jak najbardziej
efektywny (codzienne podpisywanie listy obecności, wyjścia w czasie pracy
uzgadniane każdorazowo z dyrektorem, oraz dokonywanie wpisów do zeszytu wyjść);
10) przestrzeganie Regulaminu Pracy;
11) terminowe wykonywanie badań okresowych i profilaktycznych, stosowanie się do
wskazań lekarskich;
12) w przypadku nieobecności w pracy spowodowanej chorobą lub inną ważną
przyczyną zgłaszanie faktu w miejscu pracy w ciągu 24 godzin;
13) w każdej sytuacji wykazywanie zachowania kulturalnego i taktownego;
14) dbanie o dobre imię przedszkola;
15) po zakończonej pracy wyłączenie oświetlenia, urządzeń elektrycznych,
zabezpieczeń okien;
16) podejmowanie przedsięwzięć zapobiegających powstaniu strat i szkód w mieniu,
a także zapewniających sprawne ich ograniczenie lub likwidację;
17) natychmiastowe zgłaszane dyrekcji usterek i wszelkich nieprawidłowości
stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia;
18) realizację innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola wynikających
z bieżącej działalności placówki.
§38
1. Zadania kucharki:
1)Kucharka ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie następujących
czynności:
a) uczestnictwo w planowaniu posiłków dla dzieci i planowe ich wykonanie,
b) codzienne pobieranie produktów z magazynu do sporządzania posiłków wg norm,
c) odpowiednie zabezpieczanie ich przed obróbką,
d) przestrzeganie właściwego podziału pracy w kuchni i nadzoru nad jej
wykonaniem,
e)przestrzeganie dyscypliny pracy , zasad technologii i estetyki oraz zasad
higieniczno – sanitarnych i przepisów bhp i ppoż,
f)natychmiastowe zgłaszanie intendentowi wszystkich usterek
i nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia i bezpieczeństwa,
g) dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków,
h) wydawanie posiłków w wyznaczonych godzinach,
i) uczestniczenie w drobnych zakupach,
j) ścisłe przestrzeganie receptur przygotowywanych posiłków,
k) racjonalne wykorzystanie pobieranych produktów,
l) oszczędne gospodarowanie wydanymi produktami,
ł) właściwe porcjowanie posiłków zgodnie z przewidzianymi normami
i zgodnie z podanym stanem dzieci i personelu do żywienia w danym dniu,
m) zgodność kaloryczną przygotowywanych potraw z ich zaplanowana wartością,
n) przygotowywanie i przechowywanie próbek pokarmowych zgodnie
z przepisami Stacji Sanitarnej
o) dbałość o stan powierzonego sprzętu i narzędzi,
p) przestrzeganie czystości sprzętu, narzędzi oraz w pomieszczeniach kuchennych,
r) przestrzeganie właściwego wyglądu osobistego podczas pracy,
s) w czasie wakacji – praca wg. ustalonego harmonogramu,
t) wykonywanie innych poleceń dyrektora i intendenta.
2) Postanowienia końcowe
a) wykonywanie pracy sumiennie i starannie;
b) uczestniczenie w ogólnych zebraniach, naradach roboczych i w razie potrzeby w
posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
c) natychmiastowe zgłaszanie dyrektorowi wypadku, zagrożenia życia lub zdrowia
ludzkiego, ostrzeganie współpracowników, a także innych osób znajdujących się w
rejonie o grożącym im niebezpieczeństwie;
d) przestrzeganie przepisów sanitarno – higienicznych, BHP i ppoż, dyscypliny
pracy, branie udziału w szkoleniach i instruktażach z tego zakresu;
e) stosowanie środków ochrony zbiorowej i indywidualnej oraz odzieży
i obuwia roboczego zgodnie z ich przeznaczeniem;
f) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora przedszkola
wynikających z organizacji pracy przedszkola jeżeli nie są sprzeczne
z przepisami prawa lub umowy o pracę;
g) w okresie wakacji praca wg harmonogramu ustalonego przez dyrektora placówki;
h) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i przestrzegania tajemnicy
służbowej;
i) przestrzeganie czasy pracy i wykorzystanie go w sposób jak najbardziej
efektywny (codzienne podpisywanie listy obecności, wyjścia w czasie pracy
uzgadniane każdorazowo z dyrektorem, oraz dokonywanie wpisów do zeszytu wyjść);
j) przestrzeganie Regulaminu Pracy;
k) terminowe wykonywanie badań okresowych i profilaktycznych, stosowanie się do
wskazań lekarskich;
l) w przypadku nieobecności w pracy spowodowanej chorobą lub inną ważną
przyczyną zgłaszanie faktu w miejscu pracy w ciągu 24 godzin;
ł) w każdej sytuacji wykazywanie zachowania kulturalnego i taktownego;
m) dbanie o dobre imię przedszkola;
m) po zakończonej pracy wyłączenie oświetlenia, urządzeń elektrycznych,
zabezpieczeń okien;
o) podejmowanie przedsięwzięć zapobiegających powstaniu strat i szkód
w mieniu, a także zapewniających sprawne ich ograniczenie lub likwidację;
p) natychmiastowe zgłaszane dyrekcji usterek i wszelkich nieprawidłowości
stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia;
r) realizację innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola wynikających z
bieżącej działalności placówki.
§39
1. Zakres obowiązków podkuchennej:
1) Podkuchenna ponosi pełna odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie czynności:
a) obróbkę wstępną warzyw i owoców oraz wszelkich surowców do produkcji
posiłków, tj. mycie, obieranie, czyszczenie,
b) odpowiednie zabezpieczanie produktów przed i podczas obróbki,
c) oszczędne gospodarowanie wydanymi produktami,
d) zdrabnianie warzyw i owoców i innych surowców z uwzględnieniem wymogów
technologii i instrukcji wykorzystywanych maszyn gastronomicznych,
e) przygotowywanie potraw zgodnie z sugestiami szefa kuchni i intendenta,
f) przestrzeganie dyscypliny pracy, zasad technologii i estetyki oraz zasad
higieniczno - sanitarnych i przepisów bhp, ppoż.,
g) natychmiastowe zgłaszanie kucharce lub intendentowi wszystkich usterek
i nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia i bezpieczeństwa,
h) banie o najwyższa jakość i smak posiłków,
i) pomoc przy porcjowaniu posiłków,
j) pomoc przy wydawaniu posiłków o wyznaczonych godzinach
k) uczestniczenie w drobnych zakupach,
l) przestrzeganie receptur przygotowywanych posiłków,
ł) dbałość o stan wykorzystywanego sprzętu i narzędzi,
m) przestrzeganie czystości sprzętu, narzędzi oraz w pomieszczeniach kuchennych,
n) mycie naczyń i sprzętu kuchennego,
o) sprzątanie szatni personelu kuchennego,
p) przestrzeganie właściwego wyglądu osobistego podczas pracy,
r) doraźne zastępowanie szefa kuchni w przypadku jej nieobecności,
s) wykonywanie innych poleceń intendenta i dyrektora,
t) w czasie wakacji - praca wg ustalonego harmonogramu.
2) Postanowienia końcowe
a) wykonywanie pracy sumiennie i starannie;
b) uczestniczenie w ogólnych zebraniach, naradach roboczych i w razie potrzeby w
posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
c) natychmiastowe zgłaszanie dyrektorowi wypadku, zagrożenia życia lub zdrowia
ludzkiego, ostrzeganie współpracowników, a także innych osób znajdujących się w
rejonie o grożącym im niebezpieczeństwie;
d) przestrzeganie przepisów sanitarno – higienicznych, BHP i ppoż, dyscypliny
pracy, branie udziału w szkoleniach i instruktażach z tego zakresu;
e) stosowanie środków ochrony zbiorowej i indywidualnej oraz odzieży
i obuwia roboczego zgodnie z ich przeznaczeniem;
f) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora przedszkola
wynikających z organizacji pracy przedszkola jeżeli nie są sprzeczne
z przepisami prawa lub umowy o pracę;
g) w okresie wakacji praca wg harmonogramu ustalonego przez dyrektora placówki;
h) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i przestrzegania tajemnicy
służbowej;
i) przestrzeganie czasy pracy i wykorzystanie go w sposób jak najbardziej
efektywny (codzienne podpisywanie listy obecności, wyjścia w czasie pracy
uzgadniane każdorazowo z dyrektorem, oraz dokonywanie wpisów do zeszytu wyjść);
j) przestrzeganie Regulaminu Pracy;
k) terminowe wykonywanie badań okresowych i profilaktycznych, stosowanie się do
wskazań lekarskich;
l) w przypadku nieobecności w pracy spowodowanej chorobą lub inną ważną
przyczyną zgłaszanie faktu w miejscu pracy w ciągu 24 godzin;
ł) w każdej sytuacji wykazywanie zachowania kulturalnego i taktownego;
m) dbanie o dobre imię przedszkola;
m) po zakończonej pracy wyłączenie oświetlenia, urządzeń elektrycznych,
zabezpieczeń okien;
o) podejmowanie przedsięwzięć zapobiegających powstaniu strat i szkód
w mieniu, a także zapewniających sprawne ich ograniczenie lub likwidację;
p) natychmiastowe zgłaszane dyrekcji usterek i wszelkich nieprawidłowości
stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia;
r) realizację innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola wynikających z
bieżącej działalności placówki.
§40
Zasady zatrudniania, zwalniania i wynagradzania pracowników regulują przepisy
Kodeksu Pracy i Karta nauczyciela.
ROZDZIAŁ XI
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI
§41
1. Zgodnie z Konwencją Praw Dziecka wychowanek w przedszkolu ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego
zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, a szczególnie:
a) dostosowania czasu zajęć i zabaw do wieku i możliwości psychofizycznych
dzieci,
b) organizowania zajęć i zabaw na powietrzu z wykorzystaniem sprzętu terenowego,
c) zapewnienia bezpiecznego pobytu w przedszkolu,
2) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy psychicznej i fizycznej
oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej,
3) życzliwego i podmiotowego traktowania podczas pobytu w przedszkolu,
4) akceptowania go takim, jakie jest ,
5) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju ,
6) poszanowania własności,
7) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
8) doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami
bezpieczeństwa),
9) swobody myśli, sumienia i wyznania,
10) wyrażania własnych poglądów,
11) pomocy osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których zawsze może się
zwrócić,
12) wychowania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z
nimi,
13) odpowiedniego standardu życia,
14) ochrony zdrowia,
15) zabezpieczenia socjalnego,
16) wypoczynku i czasu wolnego,
17) korzystania z dóbr kultury.
§42
1. Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci rodziców pracujących i nie pracujących.
2. Przyjęć do przedszkola dokonuje dyrektor w ciągu całego roku szkolnego na
wolne
i zwalniane miejsca.
3. Dzieci podporządkowują się regulaminom i wewnętrznym zasadom obowiązującym
w grupie.
4. Dzieciom uświadamia się ich prawa i obowiązki i jasno określa się reguły ich
postępowania w przedszkolu.
5. Przedszkole zapewnia dziecku bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą i
poszanowanie jego godności osobistej a. w przypadku zauważenia przez nauczyciela
śladów przemocy, molestowania, nauczyciel powiadamia dyrektora, ten z kolei
przeprowadza rozmowę
z rodzicami,
6. Wszyscy pracownicy przedszkola życzliwie i podmiotowo traktują dzieci.
7. Przedszkole zapewnia bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne wszystkim dzieciom.
8.W przedszkolu obowiązuje zakaz stosowania kar cielesnych, ośmieszających
dziecko
i naruszających poczucie godności.
§43
1.Dyrektor przedszkola ma prawo skreślić dziecko z listy wychowanków po
uprzednim pisemnym zawiadomieniu rodziców lub prawnych opiekunów dziecka. W tym
celu dyrektor porozumiewa się z radą pedagogiczną, zasięga jej opinii i na
podstawie uchwały rady pedagogicznej podejmuje decyzję o skreśleniu dziecka
(bądź nie) z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących
przypadkach:
1) systematycznego zalegania rodziców z odpłatnością za przedszkole, gdy rodzice
nie płacą za pobyt dziecka w przedszkolu dłużej niż dwa miesiące bez wyjaśniania
przyczyny,
2) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień statutu,
3) utajnienia (przy wypełnianiu karty zgłoszenia) choroby dziecka, która
uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie,
4) upoważniony uchwałą rady pedagogicznej podjętą w porozumieniu z psychologiem
i rodzicami dziecka, jeżeli wymagają tego warunki zdrowotne lub dziecko posiada
zaświadczenie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o niezdolności do
korzystania z zajęć przedszkolnych i wymogu opieki indywidualnej,
5) na wniosek Rady Pedagogicznej, gdy zachowanie dziecka stwarza zagrożenie dla
innych dzieci, a pomoc specjalistyczna nie przynosi pożądanych efektów /bądź
rodzice odmawiają współpracy ze specjalistą.
2.Decyzję (wraz z uzasadnieniem) o skreśleniu dziecka z listy rodzice otrzymują
na piśmie
w terminie 7 dni od jej podjęcia. Od decyzji przysługuje odwołanie do organu
prowadzącego w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji.
ROZDZIAŁ XII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§44
1. Zmiany w statucie wymagają formy pisemnej w trybie określonym w ustawie.
2. Trzykrotne zmiany w statucie wymagają wprowadzenia tekstu jednolitego.
3. Tekst jednolity przygotowuje dyrektor przedszkola.
§45
1. Traci moc Statut uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu: 5 lutego
2016.
2. Statut został uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu: 15
listopada 2017.
3. Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem: 15 listopada 2017.